Doorgaan naar hoofdcontent

De tandarts

de tandartzzzzIk vul niet iedere dag de website aan, ik vul het eigenlijk alleen als er iets leuks of belangrijks te melden is. Maar er kwamen mailtjes binnen met de vraag hoe het nu gaat met ons. Of de mensen voelde dat er wat aan ging komen ;-)

Een van de verplichte onderzoekjes voor Amber is de ziekenhuis tandarts. Voor de transplantatie is Amber geweest en toen hebben ze gekeken of er tanden loszaten. Als dat zo zou zijn dan zouden ze er uitgehaald worden om infecties te voorkomen na de operatie. Aanstaande woensdag heeft Amber haar halfjaarlijkse afspraak dus in het ziekenhuis. Afgelopen week zijn we al bij onze eigen tandarts geweest en die zag wel al dat haar tandvlees opgezet was wat een van de bijwerkingen is van de medicijnen. Maar verder zag alles er prima uit, dus we verwachten geen problemen woensdag.

Dinsdag is een ander verhaal, want dan moet Amber weer naar de poli voor controle. En dat is toch elke keer weer spannend. Het begint zondags al, dan moeten we 24 uurs urine opvangen van Amber. Dinsdag ochtend moeten we dan ook nog twee porties meenemen, een verse urine en een voor de kweek. Potjes en containers zijn dan ook goed op voorraad hier in huis. De papieren voor het lab voor zowel de urine als het bloed krijgen we altijd bij elk polibezoek mee voor de volgende keer. Dat scheelt enorm, want je kunt meteen door naar het lab om bloed te prikken en om de urine af te geven. Dan door naar de transplantatie poli waar het altijd druk is en je geen vaste afspraak hebt. Daar wordt Amber eerst gewogen en gemeten door de assistente en dan is het wachten tot je aan de beurt bent voor je gesprek met de nefroloog. Soms is dat snel een andere keer zit je anderhalf uur te wachten. Als er twee uur om zijn moet Amber al weer een vingerprik om de dalspiegel te controleren voor de ciclosporine spiegel. Soms heb je mazzel als het lab snel geweest is s'morgens, want dan heb je meteen de uitslagen al van het creatinine. Zo niet dan moet je dus de hele dag wachten tot je gebeld wordt. De laatste keer had Amber toch weer een wat hoger creat 127, en zijn verschillende medicijnen weer verhoogd, maar de kweek was goed.

Mijn laatste controle ging best wel ok, maar ik moet toch onverwachts aanstaande woensdag komen om een echo te laten maken...brrrrrrr

Reacties

Anoniem zei…
Michel,
dank je wel voor je bericht. Maar een echo? Waarvan? En is dat een gevolg van de donorschap?
Succes woensdag.
Michel zei…
Het is om te kijken of er geen urine achterblijft in de blaas. Omdat daar de laatste tijd wat problemen mee zijn wil de nefroloog het nakijken. Alleen kreeg ik dit bericht per brief en dat was het onverwachtse er van. Of het een gevolg is van het donorschap zal dus nog moeten blijken.
Anoniem zei…
een onverwacht iets is altijd even schrikken he?
en volgens mij blijven uitslagen altijd momentopnames mijn nefroloog in deventer (tja ik ben in groningen getransplanteerd maar die afstand is erg ver vanuit apeldoorn en in goed overleg heb ik het terug mogen plaatsen naar deventer waar ik altijd de hemodialyse gedaa heb)heeft het vaak over dat het stabiel is
genieten jullie lekker van het mooie weer?(onder de parasol)
Anoniem zei…
Ik ben inderdaad ook heel benieuwd hoe het met jou als donor gaat. Willem heeft best wel veel gedaan de laatste tijd en soms denk ik dat het niet goed voor hem is. Wat kan een donor eigenlijk allemaal aan een half jaar naar de operatie?Ik hoop dat de echo gunstig uitpakt.

Dik
Michel zei…
Eigenlijk alles Dik. Ik heb niet echt problemen (yet... ;-)) Ik zelf heb het ontzettend druk, en zelfs geen tijd voor herstel gekregen omdat Amber toen in het ZH lag en ik daar ook iedere dag was wat het herstel ook niet ten goede kwam. Plus een nieuwe stress baan. Nu gaat het wel. De echo is niet goed gelukt, en willen ze over doen. Ik krijg weer een oproep. Maaarrrr, Amber gaat goed en daar ging het mij om. Ik denk dat het zeker een jaar duurt voordat je systeem weer een beetje normaal is.

Populaire posts van deze blog

Weer ziek

2 dagen school gehad 2 dagen paard gereden,Ik had r op de bus gezet vanmorgen voor school, ze moest er eerder zijn om dr pta toets in te halen. Juf niet op school..kind weer 3 kwartier voor niks op school !@#$%!!!. En vanmorgen even voor 10 gingen de alarmbellen al weer af. Spugen pijn in d'r keel misselijk koorts...Zelfstandig naar oma gegaan en daar haar opgehaald, Ziekenhuis al gebeld en ze kon meteen weer komen. Weer alle testen bloed, mexicaanse griep test.. afijn de hele dag daar gezeten. Gelukkig houd ze nu nog wel haar drinken binnen. Maar dr medicijnen voor vanavond nog, hopen dat ze die er in houd. Haar bed staat iig al klaar in het AMC. Morgen hoor ik weer de uitslagen. Ze slaapt al de hele middag. Wel moet er weer gestart worden met Tamiflu.. afwachten weer.. UPDATE 17 November Amber is toch opgenomen gisteravond om 12 uur. Dr linkerhand kapotgeprikt voor infuus door niet luisterende dokter, 2e dokter (neonatologie) had m in 1 keer.. sommige dokters moeten gewoon eens

@home

Eindelijk weer thuis. Alles weer afgekoppeld. Amber is nu lekker aan het bijtrekken van die dagen.. ik ook want t zuigt je leeg. Effe 2 daagjes bijtrekken en dan wil ze toch weer naar de paarden. Ze mag van de artsen gewoon weer naar buiten onder de mensen. Alle waardes waren weer helemaal ok en binnenkort weer terugkomen op haar normale poli afspraak voor alle controles.

Voor Amber gemaakt door Natasja Hensen

Lieve mensen, alles gaat goed met me toppertje. Er valt weinig te melden, ze heeft om de zoveel weken haar controle en ze is met wat medicijnbijstellingen helemaal top. D'r paardje is haar alles en dat geeft haar een bak energie. Natasja Hensen had wat foto's verzameld en daar een filmpje van gemaakt.. top..